FUL KULTURNO nagrada

Prva dodjela
Ful kulturno nagrada

Književnica, teoretičarka kulture i znanstvenica, Jasna Horvat, dobitnica je prve nagrade natjecanja FUL KULTURNO koje se održalo pod pokroviteljstvom Superbrands Hrvatska.

Razgovarala: Vedrana Prevendar
Foto: Jasna Horvat

FUL KULTURNO nagrada, pod pokroviteljstvom Superbrands Hrvatska, dodijeljena je Jasni Horvat, književnici, teoretičarki kulture i znanstvenici. Dok smo razgovarali s ovom hrvatskom autoricom, ostavila nas je bez daha svojom svestranošću i profesionalnošću, a ujedno pristupačnošću, nasmijanim licem i vedrim duhom koji je u najmanju ruku zarazan i hvala joj na tome. Jasna Horvat dobitnica je prestižne nagrade Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti za književnost 2010. godine te Pečata grada Osijeka za doprinose u književnosti i populariziranje kulture 2011. godine.

Gđo Jasna, još jednom Vam od srca čestitamo na osvojenoj 1. nagradi FUL KULTURNO natjecanja za najbolji niskobudžetni događaj u kulturi. Što za Vas znači ova nagrada i jeste li ponosni na nju?
Nagrada FUL KULTURNO potvrda je kako vrijedi ustrajati u visokim zahtjevima prema kulturnim ostvarenjima neovisno o tome jesu li uložena sredstva visoko ili nisko budžetna. Ponosna sam što je 1. nagrada FUL KULTURNO dodijeljena upravo nama koji djelujemo s minimalnim sredstvima, a s iznimno visokim zahtjevima. Mislim da je selekcijski odbor prepoznao kako su ekonomska znanja potrebna kulturi i kako se nove strategije brendiranja moraju primjenjivati na sve proizvode pa tako i na kulturne.

Ful kulturno nagradaPrvi ”pametni” roman

Nagrađen događaj u kulturi iz FUL KULTURNO natjecanja je Hepening Vilijun, oblik interaktivnog čitanja književnoga teksta u kojemu sudjeluje veći broj ustanova, a taj književni tekst je upravo Vaš ”pametni“ roman Vilijun. Možete li nam reći nešto više o Hepeningu Vilijun i samom romanu te zašto se naziva ”pametni“?
”Praizvedba Hepeninga Vilijun prikazana je 4. srpnja 2017. godine kao programski sadržajOsječkog ljeta kulture. Riječ je o multimedijskom, interaktivnom doživljaju književnogateksta čiju je režiju potpisao redatelj Robert Raponja. Nije nevažno za istaknuti kako su uHepeningu Vilijun sudjelovali studenti Umjetničke akademije u Osijeku i studenti Ekonomskog fakulteta u Osijeku te njihovi profesori.Hepeningom Vilijun ostvario se nesvakidašnji spoj znanosti i umjetnosti te mentorskesuradnje te se osječko Sveučilište brendiralo kao kreativno sveučilište u kojemu projektnosurađuju različite struke.

Roman Vilijun

Roman Vilijun prvi je ”pametni“ roman objavljen na hrvatskoj književnoj sceni u izdanju Naklade Ljevak 2016. godine. Riječ je o tekstu koji se u potpunosti očitava uporabom pametnih telefona jer je ispremrežen QR kodovima koji čitateljima proširuju književni doživljaj. Većina QR kodova povezuje čitatelje s kratkim filmovima, a neke od filmova snimili su članovi Instituta Andizet.

QR kodovi i roman

Roman Vilijun uz pomoć QR kodova oživljuje ,novi Put svile te je istodobno hrvatska kulturna iskaznica u kojoj Marko Polo i Kublaj-kan progovaraju suvremenim glasovima. Dva puta je predstavljen u Kini – prvi put u okviru Pekinškog sajma knjiga 2017. godine, a drugi put na EU-Kina inauguracijskom festivalukoji se održavao u studenom 2017. godine u Pekingu i Chengduu. Kineska publika pokazala je izrazito zanimanje za Hepening Vilijun koji im je približen na predstavljanjima projekta kroz prikazivanje projekcije filma. Organizatori Festivala istaknuli su kako je pokazan veliki interes i za roman Vilijun koji je uz pomoć QR kodova na jednostavan način spojio hrvatsku i kinesku kulturu.”

Nagrada FUL KULTURNO potvrda je kako vrijedi ustrajati u visokim zahtjevima prema kulturnim ostvarenjima.

Populariziranje znanosti

Hepening Vilijun prijavljen je u FUL KULTURNO natjecanje od strane Andizet instituta za znanstvena i umjetnička istraživanja u kreativnoj industriji. Kako i na koji način djeluje taj institut i kakva je Vaša povezanost s njim?
Institut Andizet studentska je neprofitna udruga pri Ekonomskom fakultetu u Osijeku u kojoj kreativnu industriju teorijski i praktično i Anu Zrnić začetnicom sam Instituta Andizet, a jedan od naših projekata – popularizacijski simpozij kreativne industrije Kreativna riznica prošle je godine nagrađen Državnom nagradom za znanost 2016. godine u kategoriji populariziranja znanosti.

Nakladnička djelatnost

Ove godine počeli smo se baviti i nakladničkom djelatnošću te smo objavili publikaciju Ars Andizetum otvorenog pristupa. U Ars Andizetumu opisujemo cilj, misiju i viziju Instituta Andizet kao i najvažnije projekte koje smo ostvarili tijekom protekle četiri godine. Važan doprinos Ars Andizetuma definicija je kreativne industrije kao i redefiniranje naziva ove industrije koja se u Republici Hrvatskoj tek institucionalizira. Kako članovi Instituta Andizet potječu iz akademskog okruženja, tako naše kreativne eksperimente analiziramo znanstvenom metodologijom te ih opisujemo u znanstvenim i stručnim publikacijama. Suradnici Instituta Andizet izabiru se iz redova najboljih studenata, skloni su volontiranju i mentorskoj suradnji s potvrđenim umjetnicima ili profesorima. Ujedinjuje nas uvjerenje kako je znanost potrebna umjetnosti i obratno.

Roman Vilijun prvi je ”pametni“ roman objavljen na hrvatskoj književnoj sceni, a riječ je o tekstu koji se u potpunosti očitava uporabom pametnih telefona jer je ispremrežen QR kodovima koji čitateljima proširuju književni doživljaj.

Čitajući Vašu biografiju, zapravo je jako zanimljivo koliko Vam je važan spoj umjetnosti i znanosti, te na kraju krajeva Vi i jeste istodobno književnica, teoretičarka kulture i znanstvenica iz grane kvantitativne ekonomije. Otkud ljubav prema tako oprečnim pojmovima i kako se oni isprepliću u Vašim dosadašnjim radovima?
Za mene su znanost i umjetnost nerazdruživi pojmovi, a to potvrđuje i nagrada HAZU koju sam 2011. primila za roman AZ (Naklada Ljevak, 2009.). Riječ je o romanu koji svojom strukturom i sadržajem propituje hrvatsku glagoljicu te se danas koristi kao nastavna građa na Filozofskom fakultetu u Osijeku. Tekst je to koji čitatelja ujedno i poučava o drevnom pismu iznimna simbolička potencijala koje je ujedno i nezaobilazni sadržaj u brendiranju hrvatske kulture.

Znanost i umjetnost

Pogledamo li u povijest, znanost i umjetnost su postojale su kao nerazdvojni fenomeni sve do 17. stoljeća kada se izmijenio obrazac obrazovanja i poučavanja te su se znanost i umjetnost počele udaljavati. Međutim, nova svjetska strujanja pokazuju kako se ljudska inteligencija počinje okretati multidisciplinarnosti, više disciplinarnosti pa čak i transdisciplinarnosti. Znanstveni rad stavljam u službu kulture i umjetnosti, a umjetničko djelovanje poduzimam kada želim pojačati komunikativnost istraženih fenomena. Institut Andizet osnovan je također s nakanom udruživanja znanstvenih i umjetničkih pothvata. Digitalne tehnologije pomažu nam ostvariti i najzahtjevnije naume te se povezati s globalnom zajednicom i pokazati raznovrsne strategije kojima brendiramo hrvatsku kulturu kroz naše vlastite kreativne proizvode.

Nova svjetska strujanja pokazuju kako se ljudska inteligencija počinje okretati multidisciplinarnosti, višedisciplinarnosti pa čak i transdisciplinarnosti.

Jasnine knjige – igračke

Pojačano zanimanje književne kritike za Vaše tekstove dogodilo se nakon objavljivanja Vaših prvih romana gdje se prepoznaje utjecaj OULIPO-vaca, skupine uglavnom francuskih književnika (i matematičara) okupljenih podimenom Oulipo (Ouvroir de littérature potentielle- Radionica potencijalne književnosti). Zašto Vas baš oni fasciniraju i koliki je zapravo njihov utjecaj na Vaša književna djela?
OULIPO-vci su potekli iz redova matematičara koji su ujedno i književnici, a ujedinjavala ih je želja za propitivanjem potencijala književnosti. Ako krenemo od pretpostavke da je književnost medij pojačane komunikativnosti i da se književnost od svojih začetaka pa do danas koristi za prenošenje poruka uz pomoć pisane riječi – ne budi li tada znatiželju pomisao da su OULIPO-vci propitivali potencijale književnosti?!  Kod mene je proces fascinacije OULIPO-vcima bio takav da sam prvo postala poklonicom njihovih predstavnika (Italo Calvino, George Perec, Raymond Queneau, François Le Lionnais), a tek naknadno sam doznala za njihovo pripadanje OULIPO-u. U svakom slučaju, njihov je utjecaj na moje stvaralaštvo bio presudan.

Potencijali književnosti

Naime, u svom književnom djelovanju koristim statističke i matematičke modele kako bih poruku koju prenosim tekstom strukturirala i vizualno. Drugim riječima, propitujem potencijale književnosti tako što pripovjednu misao koristim za eksperimentiranje načinima njezina korištenja. Stoga su moji romani svojevrsne knjige-igračke otvorene za mnogostruka i raznovrsna čitanja. Svaki od njih informacijska je baza o rijetkim znanjima kao što su npr. glagoljica, zlatni rez, periodni sustav elemenata ili Put svile.

Što trenutno stvarate i možemo li uskoro očekivati nekakav novi naslov u Vašoj književnoj zbirci?
”Trenutačno se oporavljam od Atanora (Naklada Ljevak, 2017.) – svog drugog „pametnog“ romana strukturiranog prema periodnom sustavu elemenata. Taj je pothvat bio toliko zahtjevan da se još uvijek nisam upustila u promocijske aktivnosti romana Atanor. Unatoč tome mnogi poklonici kulture, ali i prirodoslovci Atanor su prepoznali književnom igračkom kojom se kroz trilerski zaplet jednostavno prolazi kroz književnu interpretaciju periodnog sustava elemenata. Nedavno sam se počela baviti i novim tekstom kojim se još jednom posvećujem svojoj omiljenoj temi – gradu Osijeku i njegovoj povijesti. U ovom trenutku nadahnuće su mi Andije i Andizeti: pripadnici plemena Andizeta koje je prvom naselju uz Dravu dodijelilo ime Mursa, a koje su kasnije Rimljani preuzeli i zadržali ga u antičko doba. Pri tome nije nevažno da se Institut Andizet također inspirirao plemenom Andizeta te ga oživljuje u svojim kreativnim projektima. Očito nas pronalaze i teme i suradnici te sunjihovi utjecaji presudni i neraskidivi upravoonako kako su presudni i neraskidivi spojeviznanosti i umjetnosti.

Tags:

  • Show Comments (0)

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.